Gå til hovedinnhold

Havbrisen

I dag har jeg lyst til å dele nok en av mine tekster med dere. Ikke så trist denne gangen, men den byr muligens på noen tanker i etterkant. Denne gangen er teksten på nynorsk, siden den ble skrevet i skolesammenheng.

Enjoy. :)

Havbrisen
Mens eg sto ved havkanten i går, kom vinden og greip tak i meg med sin fascinerande styrke. Med dei usynelege henda sine held han meg fast i skuldrene. At vinden hadde auge var noko eg aldri ville ha trudd, men i går kjende eg heilt tydeleg dei intense og djuptstikkande auga som spegla seg i mine blanke og kalde.

Med sin kviskrande og blaute stemme trengte den iskalde havbrisen seg inn i sinnet mitt, og spurde korleis eg hadde det. Lyset i auga mine var nesten stilna, og kroppen min viste ikkje like mykje glede som før, sa han.

Brått reve ut av eigne tankar, så eg mot stemmen eg hadde høyrd. Eg kunne ikkje sjå nokon der, men eg svarte likevel at eg ikkje hadde det heilt bra. Havbrisen lurte då på kva som var gale, og utan å tenkje meg om la eg tankane mine fram på ei fjøl for han. Alle dei indre hindra mine forsvann som dogg for sola, og eg klarte ikkje å stoppe orda som leppene mine forma.

Eg forklarte vinden at eg følte meg mislukka og utilpass her i verda. Og at det virka som om ingen ville ha noko med meg å gjere. Å, sa vinden, kvifor det? Jo, alle kritiserer det eg tar for meg – uansett kor hardt eg prøvar å gjere det riktige. Alle personar eg binder meg til, byrjar etter kvart å hate meg. Eg sviktar alle. Kor mange gonger har eg ikkje tenkt at eg ikkje har noko her i verda å gjere. Eg vil berre forsvinne ned i eit mørkt høl, og aldri meir ha noko med verda å gjere.

Oi, sa vinden, og bøygde seg fram og gav meg ein klem. Eg skal love deg ein ting, min venn, og det er at all ting ein gong vil ordne seg. Ikkje la alle dei negative tinga påverke deg; når du vaknar om morgonen, tenk ein positiv tanke og gled deg over det du har. Det du ikkje har er heller ikkje noko å søke etter. Graset er ikkje alltid grønare på den andre sida.

Vinden slapp taket han hadde hatt på meg under heile samtala, sveiva over kinnet mitt som ein katt som krevjar kos, og kviskra eit lykke til i øyret mitt. På veg bort viste han meg alle dei fantastiske fargane han har i seg, og gjorde mitt sinn lettare.

Bekymringslaust let eg meg deretter drive med vinden, og observerte styrken, kulden og evna hans til å øydeleggje – og eg let meg inspirere.

Om vinden nokon gong verkeleg pratet med meg veit eg ikkje, men uansett gav han meg det eg trengte og let meg vite at eg aldri var aleine, enn kor mykje eg følar det.

havet

Kommentarer

  1. Hej
    Vil bare lige sige at det er virkelig smukt det du har skrevet. Inspirerende:-)
    Med venlig hilsen
    Linda

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Legg igjen en hilsen - så ser jeg hvem som har tittet innom, og jeg kan titte innom dere.

Populære innlegg fra denne bloggen

Makramé guide med låseteknikker

Jeg har fått fullstendig dilla på å lage makramé armbånd. Det er gøy, lett og fint. Siden jeg slet som bare det for å finne ut hvordan jeg fikk til de låsene man får på makramé armbånd man kjøper, og ikke kunne finne noen som helst forklaring på det på internett, fant jeg ut at jeg fikk tak saken i egne hender. Har tatt noen bilder underveis, ellers skal ellers prøve å forklare så godt som mulig. Hva trenger du? Du trenger hampetråd/nylontråd, perler (med stort nok hull), saks, lim, og gjerne en klemme til å feste arbeidet i. Alt dette får du tak i på en hobbybutikk. Min favoritt er Panduro - enkelt å bestille på nettet, og ikke alt for dyrt.  1. Mål hvor langt du vil ha ditt armbånd. Du må ha tre eller fire tråder. (Med fire blir armbåndet litt tykkere.)  Trådene skal være cirka en meter. 2. Lag en knute cirka fem centimeter nede på tråden, og fest knuten i klemmen.  Du har nå to arbeidstråder - de på ytterkanten, og en tråd i midten som skal lage grunnlaget. De

Enkel strikkebamse

Siden jeg begynte å strikke igjen i julen har jeg fått litt dilla på det. Hittil har jeg strikket et skjerf og en lue. Skjerfet var enkelt, luen litt verre – men det ble da et ganske bra resultat. Det eneste dumme er at jeg “glemte” å strikke vrangbord nederst, så den sitter ikke så godt på hodet. Men likevel – fornøyd med resultatet til at det var første gangen jeg prøvde meg på det. For et par dager siden kom jeg på at jeg strikket en bamse til mamma når jeg gikk på barneskolen. En bamse er jo gøy å strikke, og en liten fin gave. Så da lette jeg opp en oppskrift på nettet, og kom over en ganske bra en. Men den innebar ganske mye sying, så jeg redigerte den litt. Oppskriften er som følger nedenfor. For å strikke en bamse trenger du Garn i ønsket farge, 100g Garnrester i mørk farge (til broderingen) Vatt Strømpepinner nr. 4 Synål Bena strikker du ved å legge opp 10 masker til det første benet, og strikker så cirka 8 centimeter. Når det er gjort

Blodblad - Iresine Herbstii

En av de søteste og rareste plantene jeg vet om.  Iresine Herbstii er en nydelig plante med rosa stilk, som med rett stell kan vokse raskt og bli veldig høy. Denne planten selges ofte som mini-plante på blant annet plantasjen. Latinsk navn Iresine Herbstii Plassering Iresine liker å stå lyst og lunt, gjerne en vinduskarm uten trekk.  Temperatur Over 15 grader. Men må ikke plasseres nær en varmekilde. Jord Luftig jord med god drenering. Vann Liker å holdes jevnt fuktig, og trenger mye vann. Hvis den blir for tørr, blir den slapp og vil reise seg igjen ved vanning, men kan da få lettere brune kanter. Gjødsel 1 gang i måneden i sommerhalvåret. Stell Krever lite, men liker høy luftfuktighet.