Gå til hovedinnhold

Makramé guide med låseteknikker

Jeg har fått fullstendig dilla på å lage makramé armbånd.
Det er gøy, lett og fint.

Siden jeg slet som bare det for å finne ut hvordan jeg fikk til de låsene man får på makramé armbånd man kjøper, og ikke kunne finne noen som helst forklaring på det på internett, fant jeg ut at jeg fikk tak saken i egne hender. Har tatt noen bilder underveis, ellers skal ellers prøve å forklare så godt som mulig.


Hva trenger du?
Du trenger hampetråd/nylontråd, perler (med stort nok hull), saks, lim, og gjerne en klemme til å feste arbeidet i. Alt dette får du tak i på en hobbybutikk. Min favoritt er Panduro - enkelt å bestille på nettet, og ikke alt for dyrt. 




1. Mål hvor langt du vil ha ditt armbånd. Du må ha tre eller fire tråder. (Med fire blir armbåndet litt tykkere.) Trådene skal være cirka en meter.

2. Lag en knute cirka fem centimeter nede på tråden, og fest knuten i klemmen. Du har nå to arbeidstråder - de på ytterkanten, og en tråd i midten som skal lage grunnlaget. De i midten bør festes fast, så det blir lettere å jobbe med. Jeg fester de under låret.


3. Det du burde begynne med er å ta litt lim ytterst på tuppen på tråden i midten - da kan du forme den til en spiss før limet tørket, slik at det er lettere å tre perlene på. Du kan også tre på perlene før du begynner å flette, slik at du slipper å løsne tråden hele tiden.


4. Så skal vi begynne å knyte. Da legger du først den høyre tråden over den midtre, og så legger du den venstre under den midtre. Deretter tar du endene inn i løkkene som dannes. Stram deretter inn.





5. Så gjør du motsatt. Du legger høyre tråd under den midtre, og venstre tråd over, og trer endene inn i løkkene. Stram til.




6. Fortsett på denne måten, og du vil snart se det danner seg ett flatt makramé mønster.


7. Etter cirka en centimeter med makraméknuter, kan du tre på en perle. Da legger du bare perlen helt inntil den siste knuten din, også fortsetter du med knytingen under. Stram godt så perlen sitter fast. Kun den midtre tråden skal være inne i perlen, de andre skal være utenpå, for å støtte opp perlen.




Lås på makramé-vis.
Så kommer den vanskelig delen - avslutte armbåndet. Her finnes det i alle fall fire metoder som jeg kan komme på.

1. Mange gjør dette ved å knyte en perle på begynnelsen av smykket og lage en løkke på slutten. Jeg personlig synes ikke dette fester godt nok.

Bildet er hentet fra google

2. En annen måte å gjøre det på, er å knyte en knute både på begynnelsen og slutten, for så og tre begge endene gjennom en perle med stort hull, og deretter knyte fast endene på tuppene. Da fungerer perlen som en lås.



Den måten jeg ville gjøre det på, er den jeg ikke fant noen steder, og som jeg til slutt fant frem til selv. Og den skal jeg nå prøve å forklare.

3. Den enkleste måten jeg brukte, var å avslutte armbåndet med en knute tett inntil makramé'en. Deretter kuttet jeg av en liten bit til med hamp, som jeg la i en løkke over de løse trådene på enden av armbåndet, og knytte denne som makramé. Deretter var det bare å feste trådene med en nål, og limene endene for at de skulle sitte fast. Som jeg selvfølgelig klemte å ta bilde av...

4. Den beste måten derimot, er å knyte en knute tett opp mot makramé'en. Deretter bruker du trådene på enden, til å lage enkle knuter over begge endene. Dette blir også et slags makramé mønster, og du kan lett stramme armbåndet.
Når du har knytt noen knuter, er det bare å samle endene på hver siden side og knyte en ny knute på tuppene på begge endene.






For å gjøre slutten på armbåndet finere, kan du gjerne feste en perle på hver side av låsen.


Håper jeg fikk klargjort litt med låsene på makramé-smykker.

Kommentarer

  1. hei hei spennende det med å lære å makramere:) men jeg har veldig lyst til å lære å lage sånn lås man ikke trenger pærler på jeg vil lære sånn man drar i to tråder for å få det til å sitte kunne du legget det ut?....hilsen en jente som elsker makrame;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Takk for kommentar.

      Det er forklart litt i dette innlegget om hvordan man kan lage en lås til makramé, der man drar i to tråder for å få det til å sitte. Men jeg kan selvfølgelig lage ett eget innlegg om bare låsemekanismene. Følg med, så kommer det flere makraméinnlegg snart. :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Legg igjen en hilsen - så ser jeg hvem som har tittet innom, og jeg kan titte innom dere.

Populære innlegg fra denne bloggen

Enkel strikkebamse

Siden jeg begynte å strikke igjen i julen har jeg fått litt dilla på det. Hittil har jeg strikket et skjerf og en lue. Skjerfet var enkelt, luen litt verre – men det ble da et ganske bra resultat. Det eneste dumme er at jeg “glemte” å strikke vrangbord nederst, så den sitter ikke så godt på hodet. Men likevel – fornøyd med resultatet til at det var første gangen jeg prøvde meg på det. For et par dager siden kom jeg på at jeg strikket en bamse til mamma når jeg gikk på barneskolen. En bamse er jo gøy å strikke, og en liten fin gave. Så da lette jeg opp en oppskrift på nettet, og kom over en ganske bra en. Men den innebar ganske mye sying, så jeg redigerte den litt. Oppskriften er som følger nedenfor. For å strikke en bamse trenger du Garn i ønsket farge, 100g Garnrester i mørk farge (til broderingen) Vatt Strømpepinner nr. 4 Synål Bena strikker du ved å legge opp 10 masker til det første benet, og strikker så cirka 8 centimeter. Når det er gjort

Blodblad - Iresine Herbstii

En av de søteste og rareste plantene jeg vet om.  Iresine Herbstii er en nydelig plante med rosa stilk, som med rett stell kan vokse raskt og bli veldig høy. Denne planten selges ofte som mini-plante på blant annet plantasjen. Latinsk navn Iresine Herbstii Plassering Iresine liker å stå lyst og lunt, gjerne en vinduskarm uten trekk.  Temperatur Over 15 grader. Men må ikke plasseres nær en varmekilde. Jord Luftig jord med god drenering. Vann Liker å holdes jevnt fuktig, og trenger mye vann. Hvis den blir for tørr, blir den slapp og vil reise seg igjen ved vanning, men kan da få lettere brune kanter. Gjødsel 1 gang i måneden i sommerhalvåret. Stell Krever lite, men liker høy luftfuktighet.