Gå til hovedinnhold

Spa helg

Forrige helg var søss, mamma og jeg i Litauen på spa helg.

Vi dro tidlig på torsdag morgen, og kom frem til Vilnius på formiddagen. Været var strålende, cirka 25 grader +. Helt vanvittig fantastisk.

Jeg var veldig skeptisk til landet når vi kom dit. Det første som møtte oss var verdens minste flyplass. Det var bare å gå ut en dør, så var du plutselig ute i det fri. Deretter ventet en taxitur så gikk så det suste. Jeg mener – de har en fartsgrense på 130 km/t på hovedveiene, og 70 km/t i byen. Det er ganske drøyt spør du meg, og det var farlig å krysse veiene. På vei til hotellet ble jeg enda mer skeptisk, da jeg så falleferdige blokker og mildt sagt ruskete nabolag.

I Vilnius bodde vi i det de kaller gamlebyen. Og alle mine skeptiske tanker forsvant som dugg for solen. Jeg har aldri sett en renere by! Det fantes ikke søppel noen steder på gatene – ikke så mye som en tyggis på fortauene, ingen røyksneiper og i alle fall ikke noe papir. I tillegg var det masse flotte parker, og grønn frodig natur. Helt vidunderlig. Bildet er hentet herfra.
map old town

Første dagen ble tilbragt med å gjøre seg kjent i byen. Søss hadde på forhånd funnet ut av ting vi burde se mens vi var der, så det første vi gjorde var å skaffe ett kart og finne igjene stedene på kartet og lage oss en rute. Jeg ble nominert til kartviser. Smart valg – vi gikk oss selvfølgelig litt vill. Men etter rådføring og lunsj på ville trakter, så fant vi etter hvert frem dit vi ville. Søss og mamma konkluderte etterhvert med at jeg var blitt såpass godt kjent i Litauen nå, at jeg kan dra tilbake dit og jobbe som guide. Hehe.

 

Da besøkte vi først en katedral – den var ganske svær. Innbyggere i Litauen er tydeligvis veldig religiøse og sverger til katolismen. Overalt hvor vi så var det kirker. Katedralen var flott den, men jeg fikk ikke lov å ta bilder så har dessverre ingenting å vise frem, bortsett fra litt fra utsiden. Mens vi var inne i katedralen kom det noen prester som gikk å korset foran alle statuene som var der inne. Litt spesielt å se. Vi i Norge er jo ikke vant til den skikken.
IMG_0735  IMG_0738
 IMG_0736IMG_0739

 

Etter det besøkte vi Gedimino slottet. Dette var etter det jeg forsto et slott der de forsvarte seg under krigen, og det som sto igjen nå var for det meste ruiner. Selvfølgelig kostet utkikkspunktet der penger, så vi brukte ikke tid og energi på det, men nøt heller den flotte utsikten over gamle byen. Det første bildet er hentet fra herfra.
gedimino02 DSCN2746DSCN2744 

 

Deretter hadde vi en stri med å finne frem til neste punkt – nemlig de tre korsene. Vi så de lang vei, men klarte ikke å skjønne hvor vi skulle gå for å komme oss dit. Men vi fant frem, og begynte å klatre i god tro. Det var til vi kom litt lenger opp, og så at trappene opp dit var veldig bratte og lange. Men vi klarte det! Det var ikke så veldig spennende i seg selv. Kun tre kors på en bakketopp, med god utkikk over byen. I ettertid fant vi ut at det var knyttet mer historie til stedet enn vi var klar over, i forbindelse med krigen.
DSCN2757 DSCN2759 IMG_0741 DSCN2766

 

Deretter besøkte vi St.Annas kirke. Flott fra utsiden – ikke fullt så mye å se inne. Den så svær ut fra utsiden, men det vi så inne var veldig lite.
På kvelden prøvde vi litauske retter til middag, og det falt i smak.
DSCN2777 DSCN2769 DSCN2770

 

Fredag var det klart for spa, og hele dagen gikk med til dette. Vi var på Spa Vilnius Dia, som ligger i Gedimino Avenue 49. Jeg anbefaler på det sterkeste å besøke Litauen og dra på spa der. Billig og veldig behagelig! Jeg tok noe som het commodex facial, full body massage og manikyr. Ansiktsbehandlingen fjernet alle svarte prikker og urenheter. Manikyren ble flott, bortsett fra at jeg ikke klarte å vente til den var tørket så ødela ett par negler med en gang. Men jeg er blitt hekta på manikyr så tror jeg må begynne å ta det. Hvor mye koster det i Norge?
IMG_0747 DSCN2784DSCN2783 

 

Denne kvelden spiste vi på indisk restaurant, som hadde helt nydelig mat! Tror nesten jeg forspiste meg.

Lørdag var tid for å besøke KGB museumet. For de som ikke vet det, så var Litauen i mange år styrt av sovjet, som hadde hovedkontor i Vilnius. Dette kontoret er i dag blitt gjort om til et museum, der man kan lese hele historien om krigen og etterkrigstiden, og se hvor de bevarte fangene, og samtidig få et inntrykk av hvordan det var. Det anbefales på det sterkeste å besøke dette museet om man befinner seg i landet. Her er det mye interessant historie, og man ser en kontrast i forhold til hvordan krigen var i Norge. Selvfølgelig mange sterke inntrykk også. Mye tortur og svært mange henrettelser ble gjort der.DSCN2799 DSCN2798

 

Vi skulle også besøke holocaust museumet. Gamle byen i Vilnius har nemlig sitt eget jødekvartal. Men det museumet var selvfølgelig stengt på lørdager, så vi gikk for å finne ut hvor det var, bare for å ha sett det. Tror jeg må dra tilbake og besøke det, for det tror jeg også er veldig interessant!

Lørdag var også shopping dag i Gedimino Avenue. Men det visste seg at prisene på kosmetikk og klær lå på det samme som her hjemme, så det ble ikke mye shopping. Jeg kjøpte meg en parfyme med roseduft (også jeg som ikke liker roseduft da!) og en hvit bukse. Det var den jeg brukte på 17.mai.
Denne kvelden spiste vi på en biff restaurant, med veldig koselige kelnere som tullet mye. Vi fikk en biff på 300 gram hver, og den var svær og saftig. Men den gikk ned på høykant. Selvfølgelig greide jeg og glemme skjerfet mitt da vi gikk, så måtte løpe tilbake dit rett før stengetid uten sminke, for å hente det. Ja, jeg er nå litt vimsete.
DSCN2803

 

Søndag reiste vi hjemover til kalde Norge igjen, men det var litt godt å komme hjem igjen også.

Hotellet vi bodde på het Artis Centrum Hotels, og var kjempefint. Det var tre stjerners hotell, men kvaliteten var fantastisk og hotellet så aldeles nydelig ut. Frokosten var også herlig. Eneste negative var at det ikke var noen terasse på rommene, og at sengene var harde. Men ellers helt prima.DSCN2817
IMG_0758 DSCN2816

 

Vilnius anbefales på det sterkeste. Det er en helt fantastisk nydelig by. Mat og drikke er kjempebillig – vi spiste tre middager med vin til prisen av en middag med brus her i landet. Og for de som røyker så koster en pakke med sigaretter bare 16 kroner. Vi lever i et dyrt land, ja.

Jeg har lyst å tilbake – noen som vil bli med meg på spatur til Litauen?!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Makramé guide med låseteknikker

Jeg har fått fullstendig dilla på å lage makramé armbånd. Det er gøy, lett og fint. Siden jeg slet som bare det for å finne ut hvordan jeg fikk til de låsene man får på makramé armbånd man kjøper, og ikke kunne finne noen som helst forklaring på det på internett, fant jeg ut at jeg fikk tak saken i egne hender. Har tatt noen bilder underveis, ellers skal ellers prøve å forklare så godt som mulig. Hva trenger du? Du trenger hampetråd/nylontråd, perler (med stort nok hull), saks, lim, og gjerne en klemme til å feste arbeidet i. Alt dette får du tak i på en hobbybutikk. Min favoritt er Panduro - enkelt å bestille på nettet, og ikke alt for dyrt.  1. Mål hvor langt du vil ha ditt armbånd. Du må ha tre eller fire tråder. (Med fire blir armbåndet litt tykkere.)  Trådene skal være cirka en meter. 2. Lag en knute cirka fem centimeter nede på tråden, og fest knuten i klemmen.  Du har nå to arbeidstråder - de på ytterkanten, og en tråd i midten som skal lage grunnlaget. De

Enkel strikkebamse

Siden jeg begynte å strikke igjen i julen har jeg fått litt dilla på det. Hittil har jeg strikket et skjerf og en lue. Skjerfet var enkelt, luen litt verre – men det ble da et ganske bra resultat. Det eneste dumme er at jeg “glemte” å strikke vrangbord nederst, så den sitter ikke så godt på hodet. Men likevel – fornøyd med resultatet til at det var første gangen jeg prøvde meg på det. For et par dager siden kom jeg på at jeg strikket en bamse til mamma når jeg gikk på barneskolen. En bamse er jo gøy å strikke, og en liten fin gave. Så da lette jeg opp en oppskrift på nettet, og kom over en ganske bra en. Men den innebar ganske mye sying, så jeg redigerte den litt. Oppskriften er som følger nedenfor. For å strikke en bamse trenger du Garn i ønsket farge, 100g Garnrester i mørk farge (til broderingen) Vatt Strømpepinner nr. 4 Synål Bena strikker du ved å legge opp 10 masker til det første benet, og strikker så cirka 8 centimeter. Når det er gjort

Blodblad - Iresine Herbstii

En av de søteste og rareste plantene jeg vet om.  Iresine Herbstii er en nydelig plante med rosa stilk, som med rett stell kan vokse raskt og bli veldig høy. Denne planten selges ofte som mini-plante på blant annet plantasjen. Latinsk navn Iresine Herbstii Plassering Iresine liker å stå lyst og lunt, gjerne en vinduskarm uten trekk.  Temperatur Over 15 grader. Men må ikke plasseres nær en varmekilde. Jord Luftig jord med god drenering. Vann Liker å holdes jevnt fuktig, og trenger mye vann. Hvis den blir for tørr, blir den slapp og vil reise seg igjen ved vanning, men kan da få lettere brune kanter. Gjødsel 1 gang i måneden i sommerhalvåret. Stell Krever lite, men liker høy luftfuktighet.