Gå til hovedinnhold

Tsunami, Soda Stream, Bedre Butikk og varetelling.

Da er helgen her, men det blir ikke veldig mye helg på meg denne gang. I dag har jeg vært på skolen fra 10:00 – 17.30, i morgen er det skole fra 11:00 – 16:00 og varetelling fra 18:00 – 00:00, mens det på søndag også er varetelling fra 09:00 – 20:00. Hektisk hverdag!

Denne uken var jeg på et seminar som het “Bedre Butikk 2011” med en del fra klassen min. Her lærte vi mye om hva som skal til for å få en bedre butikk, og lykkes i en bransje der konkurransen er sterk og produktene blir mer og mer like. Og hvor viktig det er med god kundeservice, ikke minst. Veldig interessant, og jeg håper absolutt jeg får muligheten til å delta ved en senere anledning. Til dere som driver med butikk, så anbefales dette på det sterkeste.

Denne uken har jeg også gått til innkjøp av noe jeg har ønsket meg i to år – så du kan nok si det endelig var på tide! Hehe
Vidunderet er en Soda Stream maskin. Som lager kullsyre i vann, og som du kan lage din egen brus med. For min del hadde jeg mest lyst på den for å kunne få vann med kullsyre uten å måtte kjøpe flasker på butikken til 15 kroner per stykk hver gang jeg hadde lyst på det. Maskinen går på gasspatroner, og ingen strøm. Den er helt genial! Så nå er jeg allerede mye flinkere til å drikke vann, og samtidig spare penger. Nam
DSC_0040 sodastream_kolsyremaskin_genesis_titan-12581228-frntlDSC_0047

 

I dag går tankene mine til ofrene for jordskjelvene og tsunamien i Japan – hvor ødeleggelsene er enorme. Jeg har holdt meg kontinuerlig oppdatert hele dagen, og det er helt forferdelig å se videoene og høre historiene derfra. Skadene er anslått til å være et halvt norskt statsbudsjett (500 milliarder kroner, noe som tilsvarer 1, 6 % av Japans BNP). Tallet på antall omkomne er fortsatt uvisst. I tillegg er Hawaii blitt truffet av tsunamien, men skadene er minimale i forhold til Japan. USA ble for en drøy time siden også truffet – en er omkommet, mens tre andre ble feid ut i havet hvorav to overlevde, og en er savnet.
(Bildene nedenfor er fra VG sin nettavis.)
sy4f7240 Japan Earthquake tsunami japan 1

Her kan du lese alt om jordskjelvkatastrofen i Japan.

Det er helt utrolig å se at slike ting kan skje, og man kan kanskje begynne å lure på hva som skjer i verden, særlig med alt snakket om dommedag og alt mulig. Bare tenk; 2001 – USA Twin Towers, 2006 – Indonesia tsunami, 2010 – Svensk terrorangrep, 2011 – Japan tsunami (og sikkert en del mer jeg ikke kommer på i øyeblikket). Akkurat i dag er jeg glad jeg bor i Norge, med all kulden og snøen til tross. Langt utenfor fare, og naturkatastrofer. Men jeg føler virkelig med de som er rammet. Det er helt forferdelig.

 

I dette øyeblikket er min eldste niese, Ida, på legevakten og får gips på armen sin. Stakkars snuppa mi falt på skolen i går, og har hatt vondt i armen siden, som nå også er hoven. Brudd er konstantert. Kjenner jeg skulle ønske jeg var hjemme, og kunne være der for henne når det skjer slike ting. Er ikke lett å være bekymret tante på andre siden av landet, nei!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Makramé guide med låseteknikker

Jeg har fått fullstendig dilla på å lage makramé armbånd. Det er gøy, lett og fint. Siden jeg slet som bare det for å finne ut hvordan jeg fikk til de låsene man får på makramé armbånd man kjøper, og ikke kunne finne noen som helst forklaring på det på internett, fant jeg ut at jeg fikk tak saken i egne hender. Har tatt noen bilder underveis, ellers skal ellers prøve å forklare så godt som mulig. Hva trenger du? Du trenger hampetråd/nylontråd, perler (med stort nok hull), saks, lim, og gjerne en klemme til å feste arbeidet i. Alt dette får du tak i på en hobbybutikk. Min favoritt er Panduro - enkelt å bestille på nettet, og ikke alt for dyrt.  1. Mål hvor langt du vil ha ditt armbånd. Du må ha tre eller fire tråder. (Med fire blir armbåndet litt tykkere.)  Trådene skal være cirka en meter. 2. Lag en knute cirka fem centimeter nede på tråden, og fest knuten i klemmen.  Du har nå to arbeidstråder - de på ytterkanten, og en tråd i midten som skal lage grunnlaget. De

Enkel strikkebamse

Siden jeg begynte å strikke igjen i julen har jeg fått litt dilla på det. Hittil har jeg strikket et skjerf og en lue. Skjerfet var enkelt, luen litt verre – men det ble da et ganske bra resultat. Det eneste dumme er at jeg “glemte” å strikke vrangbord nederst, så den sitter ikke så godt på hodet. Men likevel – fornøyd med resultatet til at det var første gangen jeg prøvde meg på det. For et par dager siden kom jeg på at jeg strikket en bamse til mamma når jeg gikk på barneskolen. En bamse er jo gøy å strikke, og en liten fin gave. Så da lette jeg opp en oppskrift på nettet, og kom over en ganske bra en. Men den innebar ganske mye sying, så jeg redigerte den litt. Oppskriften er som følger nedenfor. For å strikke en bamse trenger du Garn i ønsket farge, 100g Garnrester i mørk farge (til broderingen) Vatt Strømpepinner nr. 4 Synål Bena strikker du ved å legge opp 10 masker til det første benet, og strikker så cirka 8 centimeter. Når det er gjort

Blodblad - Iresine Herbstii

En av de søteste og rareste plantene jeg vet om.  Iresine Herbstii er en nydelig plante med rosa stilk, som med rett stell kan vokse raskt og bli veldig høy. Denne planten selges ofte som mini-plante på blant annet plantasjen. Latinsk navn Iresine Herbstii Plassering Iresine liker å stå lyst og lunt, gjerne en vinduskarm uten trekk.  Temperatur Over 15 grader. Men må ikke plasseres nær en varmekilde. Jord Luftig jord med god drenering. Vann Liker å holdes jevnt fuktig, og trenger mye vann. Hvis den blir for tørr, blir den slapp og vil reise seg igjen ved vanning, men kan da få lettere brune kanter. Gjødsel 1 gang i måneden i sommerhalvåret. Stell Krever lite, men liker høy luftfuktighet.